آمـــوزش ایت بال . 8 بال
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

این بازی با 15 توپ به صورت 7 توپ یکپارچه (Solid) و 7 توپ به صورت خط دار(Strip) و یک توپ سیاه باشماره هشت ( (8-ballبه همراه  توپ سفید رنگ (cue-ball) انجام میشود . شماره روی توپها در این بازی کاربرد خاصی ندارد و فقط برای اعلام ضربه به داور به کار میرود.

 

نحوه چینش توپها:

توپها در ابتدا به صورت یک مثلث به شکل زیر به صورت توپ سیاه (8-ball) در مرکز مثلث و یک توپ رنگی و یک توپ نوار دار در دو طرف گوشه های مثلث و سایر توپها نیز کاملا به صورت تصادفی در داخل مثلث قرار میگیرند به نحوی که راس مثلث دقیقا در نقطه فوت اسپات (نقطه فوت اسپات نقطه ای است که از تقاطع خط 3/1 و خطی که عرض میز را به دو نیم میکند ایجاد میشود) قرار گیرد.نکته قابل توجه در این چینش این است که توپها بایستی کاملا به هم چسبیده باشند.


 

نحوه بازی:

 

در ابتدا داور مسابقه برای تعیین شروع کننده  قرعه می اندازد این قرعه در مسابقات به دو شکل انجام میگیرد .حالت اول همان سکه است که مشخص کننده نوبت است و در نوع دوم داور دو توپ در عرض میز در کنار هم قرار داده و بازیکنان به توپ ضربه میزنند توپها باید به باند روبرو برخورد نموده و به باند نزدیک به خودشان برخورد نماید در نهایت بازیکنی شروع کننده خواهد بوده که پس از برخورد به باند توپش در فاصله نزدیکتری از باند قرار داشته باشد به این کار اصطلاحا (Lag) گفته میشود.

پس از مشخص شدن شروع کننده بازی توپ سفید(کیو بال) را در هر نقطه دلخواه  پشت منطقه 3/1 میز قرار داده و به هر نقطه دلخواه از مثلث (توپهای) مقابل ضربه میزند و به اصطلاح آنها را پخش میکند.

پس از ضربه (پخش) دو حالت رخ خواهد داد :

  1. هیچ توپی به داخل سوراخها نمیافتد
  2. یک یا چندین توپ به داخل سوراخ میافتد(از هر دو دسته یا فقط یکدسته)

در حالت اول نوبت عوض شده و بازیکن دوم بازی را ادامه خواهد داد ولی در صورتی که حالت دوم رخ دهد همان بازیکن پخش کننده به عنوان جایزه بازی را ادامه خواهد داد بازیکنان میبایست با ضربه زدن به توپ سفید(کیو بال) سایر توپها را به داخل سوراخها بیندازند و تا زمانی که توپهای دسته خود را به داخل بیندازد بازی خود را ادامه داده نوبت عوض نخواهد شد.

پس از انجام بریک بازیکن شروع کننده یکی از دو نوع توپهای رنگی و یا نوار دار رابسته به موقعیت قرار گیری توپها و یا تعداد توپهای پاکت شده برای خود انتخاب مینماید. و با اعلام به داور مسابقه توپ مورد نظر را به داخل سوراخ میاندازد(به طور مثال اعلام میکند : توپ شماره 2 به کرنر ) از این پس این نوع توپ متعلق به او میشود و دسته دیگر خود بخود به بازیکن دوم تعلق میگیرد.

پس از انتخاب رنگ هر بازیکن باید کلیه توپهای دسته خود را (رنگی یا نوار دار) به داخل سوراخها هدایت کرده و در نهایت با پاکت کردن توپ سیاه (8 بال) برنده بازی باشند. برنده بازی کسی است که توپ سیاه را به درستی (بدون خطا) پاکت کند.

 

قوانین بازی :

  1. بازیکنان بایستی سوراخی را که قصد دارند توپ هدف را داخل آن بیندازند به داور اعلام نمایند البته این کار زمانی که توپ و پاکت مورد نظر بدیهی باشد  لزوم چندانی ندارد .
  2. پس از برخورد توپ سفید(کیو بال) به توپ هدف حتما یکی از این دو توپ باید به باند برخورد نماید و یا اینکه توپ هدف به داخل سوراخ بیفتد.
  3. بازیکنان فقط میتواند به توپهای دسته خود ضربه بزنند .
  4. در هنگام بریک توپ سفید باید در هر نقطه دلخواه پشت منطقه 3/1 باشد و میتوانند به هر جای مثلث که میخواهند ضربه بزنند.
  5. پس از بریک حتما باید 4 توپ به باند برخورد نماید  و یا یک توپ پاکت شود وگرنه خطا صورت گرفته است.
  6. تا زمانی که بازیکن به صورت قانونی توپ پاکت کند به بازی ادامه داده نوبت عوض نخواهد شد..
  7. بازیکنان تا زمانی که توپ دسته خودشان روی میز وجود دارد حق ضربه زدن به توپ سیاه)8) را ندارند.
  8. پس از انجام بریک نوع توپ(رنگی یا نوار دار ) هنگامی مشخص خواهد شد که بازیکن با اعلام به داور توپ مورد نظر خود را پاکت کند در صورتی که توپی به صورت اتفاقی پاکت شود نوبت عوض خواهد شد و تعیین نوع توپ به بازیکن دیگر محول میگردد.

 

خطاها در بازی ایت بال (8 توپه) :

  • خطا های هنگام بریک:
  1. پس از انجام بریک کمتر از 3 توپ به باند برخورد کرده و هیچ توپی به داخل سوراخ نیفتاده است در این حالت بازیکن دیگر حق خواهد داشت که خودش بریک کند.
  2. پس از انجام بریک توپ سفید(کیو بال) به داخل سوراخ بیفتد و یا به بیرون میز پرتاب شود. در این حالت داور در صورت قانونی بودن بریک توپ سفید(کیو بال) را در اختیار بازیکن دیگر قرار داده و این بازیکن باید توپ را پشت منطقه 3/1 قرار داده و فقط به توپهایی که در آن سوی این خط وجود دارند جهت تعیین نوع توپ ضربه میزند.
  3. توپ سفید(کیو بال) به توپهای دیگر برخورد نکند و یا به بیرون پرتاب شود .در این صورت قانون اول اجرا خواهد شد.

نکته : اگر پس از بریک توپ 8 به داخل سوراخ بیفتد.در این حالت داور توپ8 را در نقطه فوت اسپات قرارداده و همان بازیکن به عنوان جایزه  بازی رابرای تعیین نوع توپ ادامه خواهد داد .

  • خطاهای در ضربه زدن:
  1. پس از ضربه زدن به توپ هدف هیچکدام از 2 توپ سفید(کیو بال) و هدف به باند برخورد نکند و توپ هدف نیز پاکت نشود . در این حالت نوبت عوض شده و داور توپ سفید را در اختیار بازیکن دیگر قرار میدهد این بازیکن میتوانند آن را در هر نقطه دلخواه از میز قرار داده و به توپهای دسته خود ضربه بزند.
  2. توپ سفید در اولین برخورد به توپ سیاه یا توپهای دسته مخالف برخورد کند و یا اصلا به هیچ توپی برخورد نکند.دوباره همان حالت بالا رخ خواهد داد.
  3. توپ سفید پس از ضربه به داخل سوراخ بیفتد و یا از میز به بیرون پرتاب شود(همان قانون بند 1 ).
  4. توپ هدف پس از ضربه به بیرون میز پرتاب شود . در این حالت توپ پاکت شده محسوب  ولی نوبت عوض میگردد.
  5. توپ هدف در سوراخی غیر از سوراخ اعلام شده به داور پاکت شود.در این صورت فقط نوبت عوض خواهد شد.
  6. توپ سفید از روی توپ مقابل به صورت پرشی رد شود . در این حالت خطا صورت پذیرفته و قانون بند 1 اجرا میگردد.
  7. توپ سیاه (8-ball) قبل از تمام شدن کلیه توپهای دسته موافق به داخل سوراخ بیفتد و یا از میز به بیرون پرتاب شود . در این صورت بازیکن ضربه زننده بازنده فریم میباشد.
  8. توپ سیاه پس از اعلام در سوراخی غیر از سوراخ مورد نظر پاکت شود (قانون بند 6 اجرا میگردد).
  9. توپ سفید به همراه توپ سیاه وارد یکی از سوراخها شود.(قانون بند 6 ).
  10.      هنگامی که فاصله توپ سفید با توپ هدف کمتر از 3 سانتی متر باشد.درصورتی که بازیکن قصد زدن ضربه در راستای 2 توپ را داشته باشد پس از ضربه توپ سفید نباید از نقطه تقارن توپ هدف رد شود در صورت رخ دادن این مسئله خطای پوش یا هل دادن انجام شده و قانون بند 1 قابل اجراست .بازیکنان برای دوری از این خطا باید توپ سفید را با زاویه نسبت به راستای دو توپ ضربه بزننداین خطا در هر 3 بازی 8 بال و 9 بال وجود دارد.

نکته : در صورتی که بازیکن به توپ دسته خود ضربه زده و آنرا پاکت نماید و پس از آن توپی از دسته مخالف نیز در اثر برخورد کیو بال به داخل بیفتد خطایی صورت نگرفته و بازی ادامه پیدا خواهد کرد.

نکته : بازیکنان میتوانن با استفاده از توپ خود به توپ حریف ضربه بزنند و یا حتی آنرا پاکت نمایند در این حالت فقط نوبت عوض خواهد شد

ضربه آزاد (safety shot ):

بازیکنان میتوانند بنا به موقعیت میز و نحوه قرار گیری توپها اعلام ضربه آزاد نمایند  یعنی پس از ضربه زدن در نوبت خود نوبت به بازیکن دیگر واگذار میکنند.




:: برچسب‌ها: آمـــوزش اسنوکر , آموزش اسنوکر , آموزش بیلیارد , آموزش 8 بال , آموزش بازی اسنوکر , اسنوکر , امتیاز در اسنوکر , آموزش ایت بال , آموزش 9 بال , ,
:: بازدید از این مطلب : 2517
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : امیرحسین،حمیدرضا،امیررضا
ت : شنبه 29 شهريور 1393
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی